Amsterdam is nummer 4 van meest concurrerende wereldsteden en nummer 2 in Europa. Dat blijkt uit het rapport ‘Amsterdam – A City of Opportunity’, een internationale vergelijking tussen 31 wereldsteden (in opdracht van Amsterdam Economic Board). Alleen Londen, New York en Singapore gaan Amsterdam voor.
Maar als het om bereikbaarheid gaat, bezet de stad slechts plaats 16. De Metropool Regio Amsterdam kent bijvoorbeeld de meeste vertraagde ritten. Wanneer er niets gedaan wordt zal de bereikbaarheid de komende jaren verder verslechteren door de economische groei en geplande wegwerkzaamheden.
Het bedrijfsleven slaat de handen ineen om het tij te keren. VNO-NCW en ORAM hebben een aanpak ontwikkeld dat moet leiden tot minder autoverkeer tijdens spitsperioden in Groot-Amsterdam en een meetbare verbetering van het vestigingsklimaat door betere bereikbaarheid en leefbaarheid. Meer tevreden werknemers en een reductie van CO2-uitstoot zijn ook belangrijke doelstellingen. De aanpak bestaat uit concrete projecten in combinatie met kennisoverdracht om organisaties te helpen bij het realiseren van effectief reisgedrag van hun werknemers.
Voor deze aanpak hebben wij de naam Breikers ontwikkeld. Breikers staat voor effectiviteit, daadkracht, het breken met oude gewoonten en het bereiken van doelen. Dit kunnen overkoepelende doelstellingen zijn, maar ook individuele doelen en resultaten per organisatie. Samen dragen zij immers bij aan het totaal. Breikers verwijst ook naar bereikbaarheid, een belangrijk – maar niet het enige – doel van de aanpak. Breikers wil werknemers en werkgevers verleiden door inzicht te geven in concrete en aantrekkelijke resultaten, waardoor steeds meer mensen tot de Breikers willen behoren.
Link Design heeft de vormgeving ontwikkeld en Maatschap voor Communicatie was verantwoordelijk voor strategie en communicatie.