Defence for Children werkt aan een herpositionering en heeft De Naamafdeling gevraagd de nieuwe pay-off hiervoor te ontwikkelen. ‘Hart voor Kinderrechten’ staat voor de grote betrokkenheid bij het onderwerp. ‘Hart’ kan ook gelezen worden als hét centrum, daar waar alle kennis op het gebied van kinderrechten aanwezig is.
Kwak of Kwark bij Albert Heijn?
Al een paar dagen trending op Facebook: de Magere Franse ‘Kwak’ van Albert Heijn. Erg grappig natuurlijk, maar de vraag is of Albert Heijn echt zo dom is. De onderzoekers van De Naamafdeling hebben het gecheckt: het is nep, Photoshop dus! Niet dom van Appie dus, maar wellicht juist een hele slimme marketingactie?
De Stemming voor EenVandaag
EenVandaag van AVROTROS heeft een nieuw soort politieke peiling ontwikkeld: De Stemming. De Naamafdeling was betrokken bij de keuze van de naam voor deze innovatieve peilmethode. De Stemming gaat uit van het feit dat het electoraat steeds minder honkvast is. De sleutel ligt bij de zwevende kiezer, waarbij de geijkte stemvraag (‘welke partij gaat u stemmen als er nu verkiezingen zijn’) niet meer voldoet.
De Stemming is gebaseerd op een verdeling van stemmen in plaats van de keuze voor één partij. Hiermee kan De Stemming dynamiek in stemgedrag tonen en trends aanwijzen door middel van rijke visuele weergaves en infographics.
Verrijk je Zomer met de AVRO
De AVRO heeft De Naamafdeling gevraagd te helpen bij de ontwikkeling van een thema rond haar culturele activiteiten tijdens de zomermaanden. Na een uitgebreide workshop met slogan-voorstellen is gekozen voor ‘Verrijk je Zomer’, een variatie op het algemene thema van de AVRO ‘Verrijk je Wereld’.
De Naamafdeling spreekt tijdens Appril
Het maken van een goede app is één ding. Het verzinnen en claimen van een goede en unieke naam is voor je app is iets anders, maar wordt hoe langer hoe moeilijker. Dit vormt het onderwerp van het Appril event op woensdag 25 april. Naast het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom, Van der Steenhoven Advocaten is ook De Naamafdeling uitgenodigd om wat te vertellen ‘App Merknamen en Merkenrecht’.
Appril en De Naamafdeling: ‘App Marketing, Communicatie & PR’
Op maandag 16 april zorgt Appril voor de invulling van Waag Open Space. Op initiatief van De Naamafdeling worden apps door verschillende sprekers belicht vanuit marketing-, communicatie- en PR-perspectief. We hebben de volgende sprekers uitgenodigd:
Remco Janssen | Proudly Represents
Remco Janssen is PR-adviseur bij zijn eigen PR-bureau Proudly Represents dat is gespecialiseerd in PR voor apps en startups. Hij vertelt waarom de PR en marketing uit de app zelf zullen moeten komen. Hoe lanceer je vervolgens een app, en hoe zorg je er daarna voor dat de app in de picture blijft? Volg Remco op Twitter en Linkedin.
Richard Osinga | Triposo
Triposo heeft als doel de reisgids van de toekomst te zijn. Met inmiddels 1,5 miljoen downloads hebben de heren van Triposo een mooie start gemaakt. In deze sessie vertelt Richard Osinga hoe Triposo de gratis app gedownload te krijgen. Hij gaat in op de verschillen tussen de Appstore en Android Play en andere app markets. Er is volop ruimte voor discussie, vragen en ideeën. En als er interesse is, vertelt hij ook graag hoe hij samen met zijn broer in een week in Silicon Valley 5 ton lospraatte bij bekende investeerders zoals Chris Sacca en Crunchfund. Volg Richard op Twitter en Linkedin.
Bart de Wijs | Veronica Uitgeverij
Wij zijn er als eerste in geslaagd een echte sociale tv-gids app te ontwikkelen”, aldus Bart de Wijs, Manager Digitaal bij Veronica Uitgeverij. Door het toenemende gebruik van second screens, sociale media en het vertrouwen in tips van vrienden is de behoefte ontstaan aan een persoonlijke tv-gids, waarin het kijkadvies aansluit bij de wens van de kijker, maar die ook rekening houdt met het kijkgedrag van zijn of haar vrienden.” Volg Bart op Twitter en Linkedin.
Meer info op de website van Waag Society en Appril
De Naamafdeling ontwikkelt nieuwe naam voor TsiTix
Na de succesvolle overname van de activiteiten van Travel Service International (TSi Solutions) was het tijd om voor een nieuwe naam, als opvolger van de tijdelijke gebruikersnaam TsiTix. In samenwerking met De Naamafdeling is gekozen voor “Qenner” (spreek uit als “kenner”). Dé technologie- en content partner voor professionals in de reisindustrie.
Bij een nieuwe naam past een nieuwe huisstijl. Het logo staat synoniem voor koppelen en verbinden. Tegelijk met de nieuwe naam introduceert Qenner haar drie productlijnen:
– Travelsearch: het content distributieplatform
– Toeristiek: de provider van onafhankelijke, objectieve bestemmingsinformatie
– Landlord: het centrale onderhoud- en reserveringssysteem voor vakantiewoningen en schepen.
Kijk voor meer informatie over Qenner, haar producten en diensten op www.qenner.com
De Naamafdeling medeorganisator Appril
Apps zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van miljoenen gebruikers. De appstore nadert de 25 miljard downloads. Amsterdam heeft het ideale klimaat voor app-ontwikkelaars. De stad is hard op weg om internationaal door te breken als Appsterdam, de gelijknamige organisatie die ook dit initiatief steunt. Appril – festival all about apps – wil zo veel mogelijk kanten van apps belichten voor consumenten, klanten en professionals. In de maand april verenigen daarom verschillende bedrijven en organisaties in Amsterdam hun krachten en presenteren events rondom het thema apps.
De Naamafdeling is mede-organisator van Appril, naast organisaties als PortfolioAdvies, Appsterdam, Het Beeldbedrijf, FreelanceFactory, Multimedialab, Pakhuis de Zwijger en Davinci Bedrijvenhuis.
Winnaar ‘Best Essay on Plastics’ krijgt merknaam
Het Amsterdamse consortium van het Europese project Wastekit organiseerde eind 2011 de wedstrijd ‘Best Essay on Plastics’. De opdracht was een idee uit te werken dat kan leiden tot een fundamentele verandering in de manier waarop kunststoffen worden gebruikt, verwijderd of hergebruikt. In de vorm van een technische innovatie, of een doorbraak in product design of afvalmanagement zoals logistiek, beleid of procedures.
De beste vijf ideeën werden door de deelnemers verdedigd voor een jury van deskundigen, onder leiding van professor Wubbo Ockels. Na de studentenpresentaties en een jurydiscussie maakte Wubbo Ockels bekend dat de eerste prijs, een startkapitaal van €2000, naar het team van SIFE VU. De studenten van SIFE VU hebben een business case opgezet waarbij plastic van de VU wordt ingezameld.
Tijdens de presentatie werd er nog gebruik gemaakt van een werknaam. De Naamafdeling heeft voor het project de merknaam PlasticPlease ontwikkeld. Deze naam voegt symbolisch 2P’s toe aan de welbekende People, Planet en Profit. De naam is een vriendelijke
Momenteel recyclet de VU nog geen plastic afval. Dit wil PlasticPlease graag stimuleren door hier speciale containers te plaatsen waar PET flesjes mee worden ingezameld. Deze containers worden geleegd door MBO-studenten met een slecht uitzicht op de arbeidsmarkt. Het opgehaalde plastic wordt aangeboden aan de afvalwerkers, die PlasticPlease hiervoor een bepaald bedrag per kilo betalen. De jongeren ontvangen een vergoeding voor het legen van de containers. Daarnaast biedt PlasticPlease de studenten een programma aan van drie maanden waarin zij ‘burgerschapslessen’ krijgen aangeboden van studenten en trainers.
De wedstrijd werd georganiseerd door de Amsterdamse Innovatie Motor (AIM), de TU Delft, Qeam, Van Gansewinkel en het Afval Energie Bedrijf in het kader van het Europese project WasteKIT. Binnen WasteKIT wisselen verschillende Europese regio’s kennis en ervaringen uit op het gebied van afvalmanagement. AIM vertegenwoordigt binnen dit project de regio Amsterdam.
SIFE VU is een studentenorganisatie die academici, bedrijfsleven en studenten bij elkaar brengt en als missie heeft een betere, duurzamere wereld te creëren door kennisoverdracht en sociaal ondernemerschap. SIFE VU is onderdeel van SIFE international.
De Naamafdeling start samenwerking met CC Proof
Een goede naam of elk ander goed idee kan veel waard zijn. Dat beseffen wij bij De Naamafdeling heel goed. De bedenker – en auteursrechthebbende – van goede en mogelijk lucratieve ideeën besteedt vaak veel energie en kosten hebben in de ontwikkeling en exploitatie van het idee. Om die reden is het belangrijk om het idee te laten registreren. De Naamafdeling is daarom affiliate geworden van CC Proof.
Op CC Proof kun je onder andere een idee snel, veilig en eenvoudig registreren. Je krijgt een wettelijk bewijsmiddel in handen waarmee je in het geval van een juridisch conflict eventueel aan kunt tonen dat jij de auteursrechthebbende bent. Bovendien kun je jouw idee veilig plaatsen in de kluis.
Het voordeel van deze wijze van registratie is dat jouw idee niet zichtbaar is voor derden. Of het idee nu is geplaatst in de kluis of in de arena, CC Proof biedt jou te allen tijde de mogelijkheid het geregistreerde idee door te sturen naar een specifieke partij. Dit betekent dat een kopie van jouw geregistreerde idee vanuit CC Proof wordt doorgestuurd door middel van een e-mail bericht aan de betrokken partij.