Namespotting bestaat al sinds 2011 en elke maand wordt in een online competitie de merkwaardigste namen gekozen. Vooral het laatste jaar is het een bekend internetfenomeen geworden. Begin december kwam het boek ‘Namespotting‘ uit met de 500 leukste, merkwaardigste en opvallendste merknamen uit de afgelopen jaren. Vanaf vandaag starten De Naamafdeling en Tens Media weer met de Namespotting ‘Naam van het Jaar’ verkiezing. Afgelopen jaren werden o.a. de namen ‘De Laatste Hoop mollenbestrijding’ en ‘iDropped iphone reparatie’ tot winnaars gekozen.
De beste inzendingen van de afgelopen maanden komen in aanmerking voor de titel ‘Namespotting Naam van het Jaar 2016’. Maar tot en met 31 december kunnen er nog namen ingezonden worden. De uiteindelijke winnaar zal gekozen worden door een jury bestaande uit professionals die zich bezighouden met merken en merknamen. Op 5 januari 2017 is tijdens het programma Evers Staat Op op Radio 538 de ‘Naam van het Jaar 2016’ bekend gemaakt. Beluister het fragment hier terug.
De uitslag
- Wolwinkel Wolhalla (namespotter Octavie Wolters)
- Bed & Breakfast Eve Niets Hoeve (namespotter Martijn Kamphuis)
- Schilderbedrijf Kwastarbeiders (namespotter Michiel Eijsbouts)
- Pedicure Bel Me Teen (namespotter Jesse Goedel)
- Cafetaria Schatje Patatje (namespotter Jacco Schoeber)
Motivatie van de jury
De meeste genomineerden bevatten een woordspeling. Vaak is deze slim gevonden en grappig. Maar soms is deze ook wat ver gezocht en gaat de lol er snel van af. Dat is niet het geval met de winnaar Wolwinkel Wolhalla. Hier is de woordspeling niet geforceerd, maar juist erg relevant en subtiel. Slechts één lettertje is er veranderd. Het resultaat is een grappige naam die vertelt dat het hier gaat om het summum op wolgebied. Een wereld van wol, wol en nog eens wol. Een hele goede naam die precies doet wat het moet doen en ook nog eens goed blijft hangen.
Lees hier het interview van RTLZ met de verraste winnares Jo An Luijken, eigenaar van Wolhalla.
De verkiezing in de media
Radio 538: ‘Dit zijn de vijf leukste bedrijfsnamen van 2016’
Metro: ‘Bedrijfsnaam van het jaar: wolwinkel Wolhalla’
RTLZ: ‘En de bedrijfsnaam van het jaar is Wolhalla’
MarketingTribune: ‘Wolhalla gekozen tot Naam van het Jaar 2016’
Adformatie: ‘Dit is de shortlist voor de Namespotting Naam van het Jaar 2016’
Alle kanshebbers
De jury:
Erik de Zwart (o.a. Voorzitter Stichting Nederlandse Top 40, initiatiefnemer Merken Top 40)
Henkjan Smits (o.a. Trainer Business X-Factor)
Esther Overmars (Strategy bij Universal Media, binnenkort N=5, VEA Next Legend)
Wim Ubachs (o.a. Creative & Strategy Director Het ei van Ubachs)
Alphons Geerlings (eigenaar De Merkplaats)
Richard Otto (eigenaar Tens Media, uitgever o.a. Vroom & Dreesmann, Verdwenen Merken, Namespotting, en Spreekbuis.nl)
Hans Prummel (eigenaar De Naamafdeling, initiatiefnemer Namespotting)