Thijl Klerkx (22 jaar) is geboren en getogen Amsterdammer. Zeven jaar geleden richtte hij als 15-jarige de eerste bezorgservice voor biologische boodschappen in Nederland op. In de vijf jaar die hij vervolgens als consultant voor diverse multinationals werkte schoten de bezorgdiensten als paddenstoelen uit de grond. Maar nog steeds is er niet een die snel en voor een betaalbare prijs een normale voedzame maaltijd bezorgt. Voor Thijl, in 2011 door vakblad Sprout nog uitgeroepen tot een van de 25 meest succesvolle jonge ondernemers, was dat een doorn in het oog en zo ontstond zijn idee voor Dayli. Thijl is zo overtuigd van Dayli dat hij niet op investeerders heeft gewacht en ook geen crowdfundcampagne is gestart. Hij heeft zijn eigen vermogen in de ontwikkeling van de app en in de keuken en voorraad gestopt.
“Ja, ik had het risico kunnen verminderen door eerst met investeerders te praten, maar als ik ergens van overtuigd ben, ga ik er vol voor. Dat begon al toen ik op mijn twaalfde mijn internetbedrijfje binnen een halfjaar verkocht. Toen vond ik op een gegeven moment in mijn eentje op mijn zolderkamertje achter de computer zitten vrij saai. Nu kon ik maar niet begrijpen waarom er nog steeds geen goede bezorgdienst was voor een simpele en voedzame maaltijd. Vandaar dat ik al mijn spaargeld in Dayli heb gestoken om het op te nemen tegen de miljoenenbedrijven Thuisbezorgd, Ubereats, Foodora en Deliveroo.”
Dayli onderscheidt zich van andere bezorgdiensten op verschillende vlakken. Zo heeft men in de Dayli-app iedere dag de keuze uit drie gezonde maaltijden. Een voedzaam en gevarieerd menu dat in samenspraak met een diëtiste is samengesteld. In tegenstelling tot andere bezorgdiensten berekent Dayli geen bezorgkosten. Door het aanbod te beperken en de maaltijden in een grote keuken te bereiden werkt het veel efficiënter dan andere bezorgservices. Daarom is Dayli goedkoper en dubbel zo snel. De start is in Amsterdam, maar er zijn plannen om spoedig uit te breiden naar andere Nederlandse steden.
Wij hebben voor Thijl de naam Dayli ontwikkeld. Naast de verwijzing naar ‘daily’ (je kunt elke dag bestellen), is de naam ook gebaseerd op ‘deliver’ en ‘deli(cious)’.