De Amsterdamse Ondernemer

Hans Prummel - naammaker bij De NaamafdelingHans bedenkt met zijn bureau  De Naamafdeling namen voor bedrijven en producten. Sinds zeven jaar doet hij dat als zelfstandig ondernemer. Hiervoor werkte hij tien jaar bij andere branding bureaus. Hij heeft dus al 17 jaar ervaring in de ontwikkeling van merken en merknamen en neemt met zijn bedrijf een unieke niche in.

Hans studeerde bedrijfskunde in Groningen, waar hij zijn liefde voor marketing en branding opdeed. Samen met zijn affiniteit voor taal vormt zijn huidige vak een mooie combinatie, eentje waar hij zijn creativiteit in kwijt kan. “Alles begint met een naam, die maakt het concreet. Je zou een merk theoretisch zonder logo kunnen beginnen, maar niet zonder naam.” Hij wordt door grote en kleine organisaties benaderd, maar hij focust op het grote aanbod van MKB-bedrijven, die een nieuwe bedrijfsnaam of een naam voor een nieuw product of nieuwe dienst willen. Wat hij verzint, zou je ‘micro copy’ kunnen noemen: de naam als het ultieme stukje tekst. En daarmee ook het belangrijkste medium dat een merk tot zijn beschikking heeft. Een naam moet lekker bekken, de gewenste lading dekken, maar ook binnen de juridische kaders passen. Klanten moeten goed nadenken over welke visie ze willen uitdragen. Een goed voorbeeld is de naam Instock die Hans bedacht. In eerste instantie ging het om een naam van een restaurant dat voedselverspilling tegengaat. Maar inmiddels is het meer: er bestaat ook een kookboek en ze hebben een eigen foodtruck onder dezelfde naam. Zolang de merknaam de visie van de organisatie weerspiegelt, kan de naam lang meegaan.

Bruisend

Hans houdt kantoor aan het Rokin, is zeer betrokken bij zijn omgeving en is al bijna drie jaar bestuurslid van de ondernemersvereniging van het Rokin. Nu is het ultieme moment om op die plek te werken, vindt hij: het Rokin wordt de mooiste straat van Amsterdam en dé nieuwste hotspot van Amsterdam, helemaal als over een jaar de Noord/Zuidlijn gaat rijden.  Helaas denken de meeste mensen dat het nog steeds een bouwput is, maar het is zo goed als af. Het is een hele diverse straat met een goede mix van horeca, ondernemers en kantoren. Er gebeurt sowieso heel veel In de buurt: zo is onlangs het Paleiskwartier gelanceerd, een samenwerking van Rokin, Kalverstraat, Dam, Damrak en Nieuwendijk. En natuurlijk komt de naam Paleiskwartier uit de koker van Hans. Het streven van dit plan is om de Amsterdammer weer terug in deze buurt te krijgen: hier is tenslotte Amsterdam ooit begonnen. “Hier bruist het!”

Hans voelt zich echt Amsterdammer, volgens hem ben je dat bij gevoel en niet bij geboorte. En hij zou nergens anders in Nederland willen ondernemen dan in Amsterdam: “Ik kom met zoveel ondernemers in aanraking, er gebeurt nergens zoveel als hier.” Ook op internationaal gebied: er zijn verschillende startup bootcamps, maar ook internationale hoofdkantoren van bijvoorbeeld Uber en Booking.com zijn hier gevestigd. Hij vindt Amsterdammers dynamische, gevarieerde en ondernemende mensen. “Er is elke dag wel een borrel waar je heen kan, je bent nooit alleen.”

Namespotting

Ironisch genoeg is Hans niet zo goed in het onthouden van namen van mensen. De namen van hun bedrijven weet hij zich vaak nog wél te herinneren. Zijn werk spreekt bij velen tot de verbeelding, helemaal sinds hij een boek met merkwaardige namen van bedrijven uitgaf: Namespotting. Mensen denken nu als ze een rare naam tegenkomen aan hem en delen die namen vaak ook met hem. Hans is lid van verschillende ondernemersverenigingen en regelmatig te vinden op netwerkevenementen. Hij investeert daarmee veel in nieuwe ontmoetingen. Naast het feit dat hij het leuk vindt, is het ook noodzakelijk voor zijn line of business: meestal is hij binnen een paar weken klaar met het verzinnen van een naam en gaat hij op zoek naar nieuwe opdrachten. “Ik zeg weleens: de helft van mijn werk is namen bedenken, de andere helft is netwerken” vertelt hij lachend.

Aanbevelingen voor het bedenken van namen krijgt hij via nieuwe ontmoetingen of via eerdere klanten. Hij geniet van de variatie: de ene keer zit hij bij een modeontwerper, dan weer bij een bouwbedrijf of een bank. In de toekomst zou hij graag willen groeien door samen te werken aan leuke, grote projecten. Zijn ambitie is om de beste en bekendste namenbedenker van Nederland te worden en dat gaat hem zeker lukken: hij houdt dit werk namelijk makkelijk tot zijn zeventigste vol!

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op DeAmsterdamseOndernemer.nl

Scroll naar boven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

De Naamafdeling

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief